Πέμπτη 26 Μαρτίου 2015

Γλώσσα

Ορισμοί: 


Bussman: 'Ενα φωνητικό-ακουστικό σύστημα συμβατικών σημείων για την διατύπωση και συναλλαγή απόψεων, γνώσεων και πληροφοριών, καθώς και την μετάδοσή τους από γενιά σε γενιά, το οποίο βασίζεται σε νοητικές διαδικασίες και καθορίζεται από το εκάστοτε κοινωνικό σύστημα.


Τριανταφυλλίδης: Γλώσσα δεν είναι αράδιασμα από λέξεις, τύπους και κανόνες, παρά η έκφραση του εσωτερικού μας κόσμου, κύμα ζωής, άνοιγμα και επαφή ψυχών. 

Η αξία της Γλώσσας

  • Αποτελεί μέσο έκφρασης και επικοινωνίας
  • Είμαι άμεσα συνδεδεμένη με τη σκέψη: ανάπτυξη κριτικής σκέψης, πνευματικών δεξιοτήτων
  • Βοηθά στην κοινωνικοποίηση του ατόμου
  • Αποτελεί το βασικότερο στοιχείο της πολιτισμικής και εθνικής ταυτότητας του ατόμου

Αίτια Κρίσης της Γλώσσας

  • Σύγχρονος τρόπος ζωής: απρόσωπες μεγαλουπόλεις , ατομικισμός, μοναξιά, σύγχυση ανθρωπίνων σχέσεων
  • Μ.Μ.Ε: αντικατάσταση λόγου με εικόνα, τηλεγραφικό ύφος
  • Εκπαιδευτικό Σύστημα: αποστήθιση-τυποποίηση γνώσης, εξειδίκευση, ελλιπής κατάρτιση και επιμόρφωση εκπαιδευτικών
  • Κυριαρχία αγγλικής γλώσσας, ξενομανία

Συνέπειες

  • Απουσία πολιτιστικής ιδιαιτερότητας, εθνικής ταυτότητα
  • Λεξιπενία
  • Παρακμή πολιτιστικής ζωής
  • Δυσκολία έκφρασης, συμμετοχής σε συζητήσεις 
  • Παρακμή πολιτισμικής ζωής
Τρόποι Αντιμετώπισης της Κρίσης

  • Πολιτεία: προβολή αξίας της ελληνικής γλώσσας τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό
  • Μ.Μ.Ε : χρήση ελληνικής γλώσσας αντί αγγλικής, χρήση προσεγμένου και ποιοτικού λόγου
  • Σχολείο: ουσιαστική διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας, επαφή των μαθητών με τις ρίζες και της παλαιότερες μορφές της γλώσσας μέσω κειμένων, επιμόρφωση εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης
  • Οικογένεια: επαφή των παιδιών από μικρή ηλικία με βιβλία, αγάπη και ενδιαφέρον για τη γλώσσα και την παράδοση
  • Ατομική ευθύνη: Μελέτη κειμένων της ελληνικής γραμματείας όλων των περιόδων της ελληνικής ιστορίας, κατανόηση της σημασία της γλώσσας για τον άνθρωπο

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Print-PDF

Print Friendly and PDF